Kővé dermedt turbulencia

Mészáros Gergely diplomamunkája a ferihegyi repülőmúzeumot gondolja újra. A repülőgépek keltette légáramlatot megidéző forma parametrikus modellezés útján jött létre. 

Diplomamunkám témája egy repülőmúzeum átértelmezése, újragondolása. Az Aeropark mint meglévő repülőmúzeum a Budapest Liszt Ferenc Repülőtér 2-es terminál mellet helyezkedik el. A 4-es autóútról és a 2-es terminálra vezető útról látható és megközelíthető, viszont hiányzik egy erő, ami a látogatókat hívogatná. A meglévő múzeum a repülőtér presztízsétől távol esik, színvonalától alu marad. Időszerű a helyzet kezelése. Ésszerű döntés lenne a Légiközlekedési Kulturális Központ, Közlekedési Múzeum és Budapest Airport közös együttműködése révén javítani a meglévő múzeum állapotán, megjelenésén, arculatán és kiállítani azon gyűjteményeket, melyeket jelenleg a közönségtől elzárva tartanak.

Diplomamunkám célja, hogy a jelenlegi állapoton javítva egy olyan Interaktív Légiközlekedési Központ jöjjön létre, mely alkalmas egy XXI. századi kiállítótérként és rendezvényközpontként funkcionálni, valamint megoldást kínál a raktárakban porosodó géppark bemutatására.

Környezethez való illeszkedés

A környezetben a repülőtér épületei találhatók. Elmondható, hogy a reptér főbb épületei az adott kornak megfelelő magas színvonalú tervek, gondolatok és eszmék alapján épületek. Felfedezhető bennük a repüléssel kapcsolatos építészeti megfogalmazás. Ebből kifolyólag úgy gondolom jelen területen a környezethez való illeszkedés kortárs építészeti megfogalmazással lehetséges.

Koncepció, analógia

Fontos szempontként tekintettem arra, hogy a tervezett épület és környezete emberi szemmagasságból és a felette szálló gépekről nézve egyaránt jellegzetes karakterként jelenjen meg. Célom, hogy a tervezett épület és környezete reflektáljon a felszálláskor keletkező légáramlatra, így érném el azt a hatást, mintha az elfáradt, elöregedett  gépek újra a levegőbe tudnának emelkedni. A merev formák elhagyása mellett szabad vonalvezetésre, rendezett és érthető formaalkotásra törekedtem. Parametrikus modellezéssel alkottam a légáramlatot imitáló formát, melyet többek között befolyásolt az egyes funkciók helyigénye, továbbá a kiállítandó repülőgépek mérete.



Alaprajzi kialakítás 

Egy légáramlaton keresztül érkezünk a parkolóba, majd az épületbe. Az épületből egy kifutópálya indul, mely az idő múlását érzékelteti. A végén egy becsapódott gép található és a kifutópálya feltöredezik.

A közel 62 ezer négyzetméteres terület indokolta, hogy az épület földszintes kialakítású legyen. Egy légáramlatra fűztem fel az egyes funkciókat.  Az épület gazdasági és látogatói részre osztható. A gazdasági részen a restaurátor, karbantartó rész teljesen elkülönül az irodai résztől. A főbejárattal szemben helyezkedik el a recepció. A recepció mellett található egy mobil fallal leválasztható konferenciaterem, mely különböző rendezvények lebonyolítására alkalmas. A kiállítótérhez szervesen kapcsolódik egy kávézó, múzeumshop és VR terem.

Anyaghasználat 

Környező épületekben felfedezhető a beton, fém és üveg anyaghasználata, így a tervezett épületnél is törekedtem ezen anyagok alkalmazására. Az épület nagyvonalúan üvegezett, hogy vizuális kapcsolatot teremtsen a környezetével, a szabadtéri kiállítótérrel.

Épületszerkezet

A 21. századi számítógéppel támogatott épülettervezés és fejlett gyártási építési technológiák lehetővé teszik a formai szabadságot. Az épület tartószerkezete változó keresztmetszetű vasbeton sávalapra helyezett egyedi acél főtartókból áll. Gazdasági racionalizálás érdekében a változó fesztávok változó keresztmetszetű szerkezetből tevődik össze, továbbá változó az elsődleges és másodlagos tartószerkezetek sűrűsége. Az elemek kialakításánál figyelembe kellett venni az építés közbeni állapotokat. Az egyedi gyártású acél főtartókra kerül a teherhordó trapézlemez borítás, mely teljes szerelési felületet biztosít a héjalás kialakításánál. Fix magasságú Z profilok biztosítják a trapézlemez és a vízzárást adó fémlemez fedés közötti kőzetgyapot hőszigetelés elhelyezését. A felső övre rögzítő klippeket szerelnek a Rib-Roof rendszer szerint. A Rib-Roof állókorcos fémlemez burkolat alkalmas arra, hogy teljes vízzárás biztosítása mellett rögzíthető rá a homlokzati felületet képző alumínium burkolat. A rögzítést az álló korcokra elhelyezett solar-bracketekre szerelt másodlagos vázszerkezet biztosítja.



Belsőépítészet 

Az épület külső megjelenése visszacsatol a belső térben. A légáramlatot imitáló épületforma a belső térben is megjelenik. A homlokzati alumínium burkolat befordul a belső térbe, mely végig áramlik az épületben. A fehér alumínium burkolat egy-egy ponton világítótestként és perforált lemez szellőzőként jelenik meg. A kifutópályát imitáló beton felület a belső térben is megjelenik. Interaktív múzeumként az egyes kiállított gépek szimulátorként üzemelnek, továbbá egy szabadesés szimulátor található a kiállítótérben. A gépek elhelyezésénél és pozicionálásánál elsődleges cél volt, hogy azt a hatást keltsék, minta bármelyik pillanatban kilehetne velük gurulni a kifutópályára. Az épület nagyvonalúan üvegezett, hogy vizuális kapcsolatot teremtsen a környezetével, a szabadtéri kiállítótérrel.

Köszönet 

Köszönetet szeretnék mondani Ferencz Marcel DLA konzulensemnek, aki kimagasló szakmai tudásával segítette diplomamunkámat, továbbá Gyulai Leventének, aki révén a parametrikus építészetről sokat tanulhattam. 

Megjegyzés 

Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar Építész MSc 2019 júniusi diplomamunkám a beküldött anyag.