A szombathelyi Agóra akusztikája

Létrejöhet-e egy olyan tervezési metódus, ahol a számítógép nemcsak rajzeszközként van jelen, hanem a magasabb szinten, a forma ideális kialakításához, vagy inkább generálásához használt eszközként tudjuk használni? Mindezt egy alacsony költségvetésű, közbeszerzéses munka esetén, ahol nem lehet számítani sem high-tech kivitelezési körülményekhez, sem a kísérletezéseket igazán befogadó közegre?

Károlyi István a Szombathelyi AGÓRA - Művelődési és Sportház felújításának építész tervezője egy ilyen problémával keresett meg minket. A színházterem akusztikusok által tervezett burkolatát kellett úgy megoldani, hogy lekövesse az akusztikailag ideális, minden irányba görbülő, egyszerű geometriai módszerekkel nehezen számítható formálást, ezen felül tudja az akusztikai számítások eredményeinek minél pontosabb visszavezetését. Mindezt olyan szinten, amit meg tud csinálni egy bármilyen, a közbeszerzést megnyerő, nem specialista, kivitelező csapat. Már vázlatterv szinten született egy parametrikus design módszerrel készült háromszögekből szerkesztett térbeli forma, de arra, hogy ezt hogyan lehetne egyszerűen kivitelezni, senkinek nem volt ötlete.

Mi fordított irányból fogtunk hozzá a feladathoz. Nem a számítógépes input, hanem az output oldaláról. Választottunk egy alapelemet, egy téglalap alakú dobozszerkezetet, amilyet az akusztikusok szoktak betervezni, stúdiók falára. Ezek a dobozok négyfélék lehetnek: részben, vagy teljesen hangelnyelő perforált felületű, membrán, vagy reflektáló felületű. Itt csak a végső, homogén megjelenésre kellett vigyázni. Ezek után az elemeknek a sorolása, és könnyen dokumentálható elhelyezési módszer kitalálása következett. Végül elkészült egy olyan parametrizálható digitális modell, ami le tudta követni az akusztikai igényeket, és minden apró változást könnyen átszámolt.

Miután a végleges térbeli struktúra megszületett, a számítógép kiszámította a dobozok rögzítéséhez szükséges pályák pontos vonalát, ami már egyszerűen ábrázolható és konszignálható volt. A kivitelezőnek ezek után nem lesz más dolga, mint a pályák pontos elhelyezésére vigyázni. Az akusztikai panelek elhelyezéséhez csak a kezdőpontot jelöli ki, majd a dobozokat az előre meghatározott sorrend alapján egymás után felakasztja.

építész vezető tervező: Károlyi István
színházterem belsőépítészete: Göde András, Kéry Balázs, Debreczeni Péter, Gál Béla
programozás: Debreczeni Péter
akusztika: Borsiné Arató Éva, Alabárdos Zsuzsa