építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Jeruzsálem óvárosába is kerülhet drótkötélpályás felvonó

Többek közt Santiago Calatrava, Thom Mayne és Peter Eisenman is tiltakozik a Jeruzsálem óvárosához vezető drótkötélpályás felvonó tervei ellen. Az elképzelés nem példa nélküli, Budapesten is évtizedek óta fel-felmerül és mindig nagy viták alapja a Gellért-hegy és a Budai Vár felvonóval való összekötése. 

A 27 fős, világhírű építészekből álló csoport a terv elvetését kérte levélben Benjámin Netanjahu, izraeli miniszterelnöktől, mert szerintük az veszélyezteti Jeruzsálem ősi városképét - írta a The Times of Israel című angol nyelvű izraeli honlapra hivatkozva az MTI.

"Az elképzelést erős érdekcsoportok támogatják, akik turisztikai és politikai céljaikat fontosabbnak tekintik Jeruzsálem kulturális kincseinek megőrzésénél" - fogalmaznak a levélben, kiemelve: "egyetlen jelentős történelmi városban sem építettek drótkötélpályás felvonót, nemzetközi konszenzus van arról, hogy az ősi városokba nem valók ilyenek. Az évente több millió látogatót vonzó Athén vagy Róma sem épített hasonlót" - mutatnak rá az építészek. "Jeruzsálem ősi városképe az egész emberiség öröksége. A vallási és kulturális értékeket nem szabad a rövid távú érdekeknek felülírniuk" - vélekednek a szakemberek.

 

A Jeruzsálembe tervezett felvonó - Ynetnews

 

Izrael idegenforgalmi minisztériuma tavaly ősszel hagyta jóvá a Jeruzsálem óvárosában közlekedő drótkötélpályás felvonó elképzelését, amely a forgalmi dugókkal teli utakat kikerülve szállítaná az óvárosba, a Siratófalhoz a turistákat. A terv már születésekor kivívta a lakosok és a várostervezők haragját.

A felvonó 73, egyenként tízszemélyes kabinja csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállíthatna, amik az építészek szerint rontanák a városképet, Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét és a 15 betonoszlop - köztük több 26 méteres - elcsúfítaná a környezetet.

Budapestre is terveznek hasonlót

Fővárosunk sem marad szégyenben, ha nagyívű elképzelésekről van szó, hiszen a pesti rakpartot a Várral, azt pedig a Gellért-heggyel összekötő felvonó terve lassan 20 éve újra és újra felmerülő téma a város fejlesztői és vezetői körében. A legutóbbi - nyilvánosságot kapott - elképzelés Huszár Sándor és Evva Zsolt 2011-es terve volt, amely két lépcsőben kötötte volna össze a Vigató teret a Citadellával.

 

A Várkabin induló állomása - Index

 

E tervet is csakúgy, mint a Citadella átalakítását, számos bírálat érte, amelyre a legutóbb 2016-ban kiírt ötletpályázaton született, számos esetben modoros elképzelések visszhangját talán senki nem foglalta össze olyan tömören, mint Pintér Márton Így terveztek ti című cikkében.

 

A Gellért-hegyi sikló nyomvonala - Népszava

 

Az felvonó elkészítése komoly aggályokat váltott ki sokakban, hiszen ez a világörökségi városképet is jelentősen befolyásolja – ráadásul a Vár épp zajló funkcióváltásával nehezebben összeegyeztethető. Talán ez az oka annak, hogy újabban a Várkabin siklóra cserélése kapott lendületet. A sajtót tavaly ősszel járta körbe a hír, hogy ennek építése már el is kezdődött.

 

Ilyen lehet majd a Gellért-hegyi sikló - HVG

 

A 444.hu érdeklődésére annyit tudhattunk meg, hogy a sikló a Hegyalja út elejénél, a hegy gyomrában kialakított megállóból indulna, és a Citadella sétánynál lenne a másik állomása. A budavári siklóval ellentétben egy pálya lenne, középen egy kitérővel. Az első, meredekebb szakaszon az Orom utca vonaláig a föld alatt futna, az onnantól kezdődő lankásabb szakaszon pedig a földfelszín felett.

ÉF

 

vélemény írásához jelentkezzen be »