építészet : környezet : innováció

Hauptbahnhof Berlin

Átadták Berlin új főpályaudvarát. "A végeredmény egy igazi egyveleg, hol bevásárlóközpont, hol vasútállomás, csúcstechnológia és némi '80-as évek." — írja Varga Péter István
Építész: Von Gerkan, Marg & Partner


Május 26-án megnyitotta kapuit Berlin új pályaudvara, a német vasúttársaság jelenlegi legnagyobb és legdrágább magasépítési beruházása. Berlinnek tulajdonképpen nincs egyetlen központi, "fő" pályaudvara, az újonnan átadott is a korábbi Lehrter Bahnhof helyén épült, mint a hivatalos neve is mutatja: Berlin Hauptbahnhof – Lehrter Bahnhof. Az egykori pályaudvar 1871-ben épült, fejpályaudvarként, és a világháborúk előtti Berlin legfontosabb közlekedési csomópontjaként működött. (Érdekesség: 1930-ban innen indult Hamburgba az akkori leggyorsabb expresszvonat, 230 km/h sebességgel...) A kettéosztott városban a Lehrter Bahnhof távolsági vasúti szerepe megszűnt, a romos épületet szanálták.

A pályaudvar felépítése, helyszíne tehát szimbolikus jelentőségű, az egységes Berlin további fényezésének markáns eleme, a "régi-új nagyvárost építünk" puzzle fajsúlyos darabja. Mindezzel valóban hosszú hányadtatás végére került pont, hiszen az új pályaudvar is mintegy 11 évig épült.

Az új főpályaudvar minden városszervező-közlekedésfejlesztő, intermodális-csomópont-hívő álma. Minden egy helyen, a távolsági és a helyi közlekedés fontos elmei találkoznak itt: U-Bahn, S-Bahn, vasút, gyorforgalmi út, parkoló. Számokban: napi 1100 vonat, 300 000 utas, összesen 70 000 m2, mindez 700 millió euróért. A közlekedési csomópontra egy nagyméretű bevásárló- és szolgáltató-központ illetve irodaház épül rá, a szó szoros értelmében.

A hard-core építészek már kevésbé repeshetnek az örömtől. Az épületre mintha rátelepedne a történelem. A pályaudvar építése az S-Bahn vonalak lefedésével indult, egy lágy ívű üveg-acél szerkezettel, amely finoman követte a sínek vonalvezetését. Majd felépültek az ezt keresztező U-Bahn létesítményei, illetve az irodaépület ikerszárnyai és a köztük húzódó üveg-boltozat és üzletközpont. A végeredmény egy igazi egyveleg, hol bevásárlóközpont, hol vasútállomás, csúcstechnológia és némi '80-as évek. Úgy tűnik, von Gerkan sem teljesen elégedett az eredménnyel, hiszen szerzői jogainak megsértése miatt keresetet nyújtott be a vasúttársaság (DB) ellen, ugyanis a vasút mérnökei idő- és költségtakarékossági okokból jelentősen átalakították a tervet.

Mindenesetre Európa egyik legnagyobb pályaudvara felépült, valószínűleg optimálisan működik, a sietős utas pedig keveset érzékel abból a kis kedvetlenségből, ami azért átlengi az épületet.




Varga Péter István
Nürnberg


Fotók: VPI, Geo.de

vélemény írásához jelentkezzen be »