építészet : környezet : innováció

Dunán innen, Tiszán túl

A Modern Városok Programban 250 projektet támogatnak összesen 3500 milliárd forint fejlesztési forrással, amiből eddig 600 milliárdot már megkaptak az önkormányzatok. Ez azt jelenti, hogy időarányosan jól áll a program végrehajtása, mivel azt 2020-ig kell befejezni. Szeged, Szolnok, Tatabánya és Debrecen legutóbbi fejlesztésekkel kapcsolatos hírei. 

Az elbírált projektek közül 60 igényelt egyedi kormánydöntést, 50 projekt esetében pedig a fejlesztési elemek újratárgyalását kezdeményezték az érintett önkormányzatok. Van 20 olyan projekt, amely zömmel nagy léptékű úthálózat-fejlesztésről szól; a cél az összes megyei jogú város bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba, aminek jegyében vasúti korszerűsítéseket is megvalósítanak. Ezen projektek mindegyikében vagy az előkészítés folyik, vagy már a munkálatok zajlanak. További 75 projektről már született bizottsági döntés, és vagy hazai vagy uniós forrásból elindult a beruházás. A fennmaradó 45 projektnek az előkészítése zajlik, ezekben az ügyekben még sem kormány-, sem bizottsági döntést nem hoztak. Főleg szegedi, hódmezővásárhelyi, győri és salgótarjáni projektekről van szó, mivel az említett településekkel csupán tavaly szerződtek. 

 

Szeged

  • A fejlesztések Szegedet sem kerülik el. Az egyik cél a Szeged-Budapest vasútvonal fejlesztése, ezzel párhuzamosan a menetidő csökkentése, valamint a Szeged és Debrecen közötti út négysávúra bővítése. 
  • A lézerközpont a magyar tudomány, a kutatás-fejlesztés és a gazdaságfejlesztés szempontjából kiemelt jelentőségű beruházás. Ezzel összefüggésben áll, hogy a Szegedi Tudományegyetemet Európa egyik legjobb egyetemévé kívánják fejleszteni. 
  • Elfogadták a Szeged-Csanádi Egyházmegye iskolafejlesztési tervét is. Az egyházmegye egy új általános iskolát és gimnáziumot szeretne létrehozni, valamint a zeneművészeti szakképzésben is feladatot vállalna. Ennek teljes költségét, mintegy 20 milliárd forintot az állam biztosítja.

 

Szolnok

  • 224 milliárd forint értékű a Szolnokot érintő fejlesztés
  • Szolnok bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba - az M4-es kiépítése - kiemelt fontosságú, ennek becsült összege 207 milliárd forint, tavaly 45,5 milliárd forintot már kifizetett a kormány. A gyorsforgalmi út mellett fontos lenne továbbá egy északi elkerülő út is.
  • A szolnoki ipari park fejlesztésére - egy 62 hektáros terület kialakítása - 6,1 milliárd forintot szánnak, a tiszaligeti fürdő fejlesztésére 5,5 milliárd forintot, a kikötő fejlesztésére 1,5 milliárdot, a Véső utcai sporttelepre pedig több mint 1 milliárdot.
  • A szolnoki önkormányzat jelezte igényét további fejlesztésekre is az MVP-n kívül. A Csáklya utca környékén szeretne a város még egy Tisza-hidat, ez egy mintegy 30-40 milliárd forint körüli összeg. Szóba került a volt laktanya közművesítése, fejlesztése, a zsinagóga felújítása, sportcsarnok építése, oktatási fejlesztések, valamint a Kisfaludy program keretében új szálloda építését is szeretné a város. Az előkészítést követően dönt majd arról a kormány, hogy a felsoroltak közül mit lehet finanszírozni. 

 

Tatabánya

  • Tatabánya önkormányzata a Modern városok program keretében 2022-ig 91 milliárd forintot fordíthat 16 beruházással a város fejlesztésére. A városnak eddig 10,6 milliárd forintot adtak át, és néhány héten belül döntés születik öt újabb projekt indításáról, amelyek támogatási összege csaknem hatmilliárd forint.
  • A már megvalósult elemek közül a legjelentősebb a tömegközeledés önkormányzati átvétele.
  • Megvalósult a Szent Borbála Kórház hatmilliárd forintos fejlesztése, valamint megkezdődött az 1900-as évek elején épült volt Bányakórház épületének rendbetétele. A 2019-2020-as tanévtől az intézményben katolikus gimnázium működhet.
  • Tavasszal elkezdődhet a József Attila Megyei és Városi Könyvtár felújítása és bővítése, a mellette lévő Árpád Gimnázium reálgimnáziummá alakítása, valamint az 1924-ben emelt Tiszti Kaszinó korhű felújítása, közösségi házzá alakítása.

 

Debrecen

  • A Debreceni Egyetem 18 projektre az elnyert 21 milliárd forintból 20 milliárdot már megkapott, további 3,7 milliárdot pedig az innovációs pláza infrastrukturális beruházására utaltak át.
  • A programban a legnagyobb fejlesztési értéket a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló debreceni főpályaudvar jelenti. Mivel az építőanyagok árának emelkedése miatt a kivitelezői ajánlat magasabb a tervezettnél, a kormány új értékbecslést kért, változatlan műszaki tartalommal.
  • A Csokonai Színház 6,3 milliárdos rekonstrukcióját, a nagyerdei strandfelújítást, amit 4 milliárd forinttal támogatnak, a nemzetközi iskola, a déli ipari övezet és a helyi repülőtér fejlesztését.
  • A városba települő cégek számát és a jelenleg is folyó járatfejlesztési tárgyalásokat figyelembe véve reális terv, hogy a 2020-as évek közepére egymilliós utasforgalmú légikikötője legyen Debrecennek.
  • A repülőtértől délre létrejövő ipar park nyolcmilliárd forintos teljes alap-infrastruktúrájának fejlesztéssel év végéig elkészülnek, de a jelenlegi megállapodások alapján két gyár, egy hamarosan lezáruló tárgyalást követően pedig már három termelő üzem építése kezdődhet meg a területen.

Forrás: MTI

 

vélemény írásához jelentkezzen be »