építészet : környezet : innováció

A jövő könyvtára

Deichler Tímea és Jakab Dániel (Deichler & Jakab Stúdió) terve második helyezést ért el University of Genova, Department of Physics könyvtárának megújítására kiírt nemzetközi pályázaton. 

A kiírók könyvek fizikai jelenlétével nem számoltak, a könyvtár szerepét a tanulási folyamat támogatásában, kiszolgálásában határozták meg. A feladat az előbbiek elméleti megfogalmazása és gyakorlati megnyilvánulása, a szükséges terek létrehozása volt. A tervezési helyszín a korábbi könyvtáruk, mely egy zárt, külső kapcsolatokkal nem rendelkező, nagy belmagasságú teremből és a hosszoldalán hozzá csatlakozó alacsonyabb galériából áll. 

Alapfelvetésünk, hogy a könyvtárak funkciója a tudás tárolásának és átadásának helyéből folyamatosan alakul át a napjainkban már bárhol elérhető információ feldolgozásának, a tudás kinyerésének és megosztásának tereivé. Az információ feldolgozásának számtalan módja lehetséges az egyéni tanulástól kezdve csoportmunkán keresztül az egyes előadástípusokig.


Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.

 

Mindezeken részt vehetünk ülve, fekve, vagy akár állva, digitális vagy analóg eszközöket igénybe véve. A könyvtárak a tanulás változatos tereivé válnak, ahol egyszerre vannak jelen a privát és a publikus zónák, különböző méretű zárt és nyitott terek. Tervünkben a megérkezéshez köthető, valamint a kiszolgáló funkciókat a tanulótéren kívül helyeztük el. Ezáltal egy önálló, egybefüggő belső világot hoztunk létre, melyet két elem, a „terep” és a „felhő” határoznak meg. A két elem kölcsönhatása révén létrejövő „tanulási táj” számtalan lehetőséget teremt a folyamatosan változó igények kiszolgálására.

A „terep” különböző szintjei átmenetet teremtenek az alacsony belmagasságú, privát jellegű és a nagy belmagasságú publikus zóna között. Az épület különböző méretű, kialakítású részei számtalan eltérő használat kombinációjának adnak teret. A meredek lépcsők határozottan elválasztják az alsó és a felső szintet. A dupla szélességű lépcsők az ücsörgés helyei, egyúttal lelátót képezhetnek kisebb előadások számára. A teraszos kialakítás szintjei megfelelő méretű teret biztosítanak öt-hat fős csoportok számára, miközben a teraszok közötti magasságkülönbség elválasztja a beszélgetések síkjait, amely a csoportok egymás melletti munkavégzését segíti. A „hegy” fizikai akadályt képez az alsó szint publikus és a galéria privát zónája között, a mögötte lévő terület így még zártabbá válik.


A „terep”-et különböző topográfiai viszonyai mellett ezek formái is alakítják. A koncentrikus ívekből álló középső területeken erős vizuális kapcsolat jön létre az emberek között, felerősítve az adott csoporthoz (közösséghez) tartozás érzését. A párhuzamos terepvonalak által határolt területek (szintek) különböző tevékenységeknek adnak helyet egymás mellett.



Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.


A „felhő” felületét fix, de különböző magasságba függesztett lámpák és mozgatható rolók alkotják. A használók a felettük lévő lámpák fényerejét számukra megfelelőre állíthatják. Mozgatható vászon térelválasztó elemek – melyek magassága a mennyezettől a székek ülőfelületének magasságáig állítható – segítségével a tér oszthatóvá válik, a létrehozott határok segítenek a nagy téren belüli privát egységek kialakításában. Ugyanakkor, míg akusztikailag és vizuálisan finoman elhatárolt területekről van szó, teljes, zárt szobákra, fülkékre jellemző elhatárolás nem jön létre, továbbra is a nagy tér részei maradnak. Mind a lámpák, mind a vásznak a látogatók által elérhető applikáció segítségével működtethetők.


Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.



A könyvtárat létrehozó két elem – a „terep” és a „felhő” – interferenciája, a köztük kialakuló téri helyzetek változatos használatú teret eredményeznek, ahol az interakciók különböző módjai válnak lehetővé.


Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.


Az egyetemisták eltérő módon használják a könyvtárat délelőtt és délután – míg délelőtt inkább az egyéni tanulás, addig délután a csoportmunka jellemző –, más a könyvtár kihasználtsága a hét egyes napjain és más feladatokat kell ellátnia a szemeszter folyamán: a vizsgaidőszakban inkább a csöndes tanulás, a leadási időszakokban a csapatmunka jellemző. A könnyű mobil bútorok – asztalok, székek, párnák – egyszerűen mozgathatók, csoportba rendezhetők. Ezáltal az egyéni tanulás és csoportmunka mellett, azzal egy időben, prezentáció vagy kisebb előadás is tartható; viszont ha szükséges, az egész terem elválasztott egységekből álló tanulótérré alakítható.

A pályaművünket a BME Építőművészeti Doktori Iskola keretein belül - a témában - végzett kutatásunkkal párhuzamosan készítettük.


Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.


Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.


Pályamunka a Genovai Egyetem Fizika Tanszékének új könyvtárára, Deichler & Jakab Stúdió, 2019.

 

Deichler & Jakab Stúdió 

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »